Var inte rädd för risotto! Det är kul att göra och inte alls lika svårt som en kan tro.
Jag lyckades hälsa på svärmor när hon satt och rensade massor av svamp som plockats på morgonen, snäll som hon är så fick jag en påse. 
Börja med att hacka upp en gul lök medans lite olivolja blir varmt i stekpannan. Släng ner löken tillsammans med 3 dl arborioris. Häll på 2 dl vin och 3 dl grönsaksbuljong, rör om och fyll på med vätska kontinuerligt i ungefär 25 minuter. 
Jag har hört någonstans (vet inte riktigt vart) att en alltid ska röra åt samma håll när en lagar risotto, så det gör jag alltid. 
Ner med svampen efter halva koktiden gått. När den kokat klart så avslutar du med en stor klick smör och parmesanost
Toppa med så mycket parmesan som du tycker är gott. Vilket för mig är ingen parmesan alls, det här är sambons portion.

Kommentera

Publiceras ej