Blev av någon anledning väldigt sugen på hummus idag, hade lite bacon kvar som behövde användas snarast och perfekt mogna avokados. Det var inte så svårt att lista ut vad det skulle bli till lunch helt enkelt.
För att göra hummus så behövs det en förpackning kikärtor, en stor vitlöksklyfta, juicen från en halv citron, en halv dl vatten, lite olivolja, salt, peppar och spiskummin. Blanda ihop allt.
Och mixa sedan det tills röran blir slät. 
Rosta ett gott bröd, bre på avokado, hummus på det, stekt bacon på det och en till brödskiva med avokado högst upp. 
Eh... MUMS.
Återigen.. MUMS.
Igår skulle det egentligen bli krutonger till soppan men det fick bli tortellini fylld med ricotta och spenat. 
Jag använde tomatsåsen som blev över från pizzan igår, hällde på mer vatten och rostade lite mer tomater och paprika för att sedan mixa ner. 
Sen var det bara att slänga ner tortellini och koka enligt anvisningarna. 


Jag försöker att alltid äta glutenfritt eftersom jag har IBS och får väldigt ont i magen när jag ätit gluten. Min mage blir också mer pålitlig och stabil när jag inte äter gluten, mår helt enkelt bättre utan. Idag kände jag mig dock sugen på vanlig pasta och har inga planer imorgon så då får jag skylla mig själv om jag har ont i magen. 


Den här maträtten är ju lätt att göra glutenfri genom att använda glutenfri pasta eller kanske lite smulad fetaost på. 
Så igår blev det pizzadag rakt igenom. Vet inte om lunchen räknas som pizza men ändå..

Smula 25 g jäst och häll på 2 dl fingervarmt vatten, blanda ner 1 dl glutenfritt mjöl, 2 msk olivolja, 1 msk fiberhusk och 1 nypa salt. Låt stå under en bakduk i 10 min. 
När degblandningen stått så är det dags för resten av det glutenfria mjölet. Jag använde 6 dl till. Blanda ihop. Låt jäsa under bakduk i rumstemp ungefär en timme. 
Medans degen jäser så kan du hacka upp lite vitkål (det är lite, jag lovar, jag använde bara en väldigt liten skärbräda).
Koka vitkålen i bara någon minut, häll av vattnet, blanda med en msk vitvinsvinäger, en nypa oregano, salt och peppar. Jag skar också upp tomater och rostade i ugnen med vitlök, salt och olivolja för att sedan hälla ner dom i krossade tomaterna som stod och puttrade i en kastrull. 
När degen jäst så är det bara att kavla ut den tills den är så tunn som du vill ha den.
På med tomatsåsen.
Jag hade rödlök, paprika och fetaost på min pizza men det är ju bara att välja och vraka.
In i ugnen på 225 grader tills den är gyllene, typ 10 min.