Kanelbullar är ett sånt barndomsminne för mig. Jag kommer ihåg hur gärna jag ville hjälpa till när det skulle bakas bullar, vilket jag tyckte det gjordes för sällan. Att få mäta upp vetemjölet, mjölken och att få strö socker över den utkavlade delen.. Älskade det!
Börja med att smälta 150 gram smör.
Häll ner 5 dl mjölk i smöret, värm eller låt svalna tills det är fingertemperatur. 
Häll smörblandningen på 50 g smulad jäst. Rör runt tills jästen är upplöst. Tillsätt 1 dl socker och 11-14 dl glutenfritt mjöl. Knåda till en smidig deg och täck över med bakduk för att sedan låta jäsa i 30 minuter.
Mjöla ytan som du ska arbeta på lite. Dela upp degen i två delar och kavla den ena till en avlång platta. Jag brukar låta smöret stå framme under jäsningstiden så att det mjukt och lätt att bre ut över degen. Hela plattan ska vara täckt av smör.
Strö över socker och kanel när du brett ut smöret och rulla sedan ihop. Skär rullen i bitar och lägg ut på en plåt med bakplåtspapper, låt jäsa ytterligare 30 minuter under en bakduk. Gör likadant med andra delen. 
När det har fått jäsa så är det dags att pensla med ägg och strö på pärlsocker (går att utesluta).
Skjuts in i ugnen på 225 grader i 5-8 minuter. 

Kommentera

Publiceras ej