Så igår blev det pizzadag rakt igenom. Vet inte om lunchen räknas som pizza men ändå..

Smula 25 g jäst och häll på 2 dl fingervarmt vatten, blanda ner 1 dl glutenfritt mjöl, 2 msk olivolja, 1 msk fiberhusk och 1 nypa salt. Låt stå under en bakduk i 10 min. 
När degblandningen stått så är det dags för resten av det glutenfria mjölet. Jag använde 6 dl till. Blanda ihop. Låt jäsa under bakduk i rumstemp ungefär en timme. 
Medans degen jäser så kan du hacka upp lite vitkål (det är lite, jag lovar, jag använde bara en väldigt liten skärbräda).
Koka vitkålen i bara någon minut, häll av vattnet, blanda med en msk vitvinsvinäger, en nypa oregano, salt och peppar. Jag skar också upp tomater och rostade i ugnen med vitlök, salt och olivolja för att sedan hälla ner dom i krossade tomaterna som stod och puttrade i en kastrull. 
När degen jäst så är det bara att kavla ut den tills den är så tunn som du vill ha den.
På med tomatsåsen.
Jag hade rödlök, paprika och fetaost på min pizza men det är ju bara att välja och vraka.
In i ugnen på 225 grader tills den är gyllene, typ 10 min. 

Kommentera

Publiceras ej