Har tänkt att jag ska baka i min Le Creuset-gryta jättelänge nu och äntligen gjorde jag det.. Det här receptet tar lååång tid. 
Smula ner 5 g jäst i en stor bunke. Häll på 6 dl ljummet vatten, se till att jästen löses upp.
Ner med ca 600 g (glutenfritt) mjöl och 1 dl solrosfrön. 
På med plasfolie, låt jäsa i rumstemp i minst 12 timmar.
Såhär såg min ut efter 19 timmar.
Vänd degen med en slev några gånger och låt jäsa i några timmar till, jag lät den jäsa fyra timmar extra. 
När det är dags för bakning så ställ in ugnen på 250 grader, medans den värms upp så är det viktigt att låta gjutjärnsgrytan stå i ugnen och värmas upp samtidigt. 
Ner med den lösa degen i grytan, grädda på 250 grader med locket på i 30 minuter innan du tar av locket och sänker värmen till 210. Grädda i ytterligare 15 minuter. 
Låt brödet svalna i 30 minuter innan du smakar på det. Jag blev jättenöjd!

Nästa gång kommer jag nog testa att göra foccacia i grytan. 
 

Kommentera

Publiceras ej